Oversteek over het IJ in Amsterdam in een vliegerboot
Crossing The IJ In A Kiteboat

Click for the photoshoot of the performance



Tentoonstelling Exhibition North 2
NDSM Werf NDSM Shipyard Amsterdam 2005



Groningen aan Amsterdam 1867 - 1903 - 1967 - 2005

'Ik moet nog met de pruik naar de kapper want er zit teveel haar in de nek, de snor kan wel wat strakker en de sik wat netter. Ik zou bakkebaarden kunnen laten groeien maar dat ziet er met een kale kop ook niet zo uit.

Koudwatervrees had ik wel bij mijn eerste optreden maar het went, zoals dat in het theater ook gaat, denk ik. Ze zeggen dat je het personage moet wórden of zijn, maar ik zie ook mezelf er steeds doorheen. Dat is voor het uiteindelijke werk denk ik ook het beste.
Mijn werk gaat altijd over mij:
Avontuur, nieuwsgierigheid, ontdekken en bouwen keert terug in al mijn projecten.
Ik zocht altijd dié plekken op waar geen mens te vinden was om ongestoord de vliegers waar camera's in hingen op te laten.

Colonel S. F. Cody kwam ik tegen toen ik een vlieger (een kite) nabouwde waarmee hij rond 1900 mensen de lucht in liet. Deze Cody gebruikte in Engeland de goede naam van Amerikaan W. F. Cody om zijn wild west shows en theatervoorstellingen aan te prijzen, want naast vliegers bouwen was dat zijn beroep. W. F Cody was beroemd als Buffalo Bill en S. F. Cody imiteerde hem. Ook uiterlijk: de hoed, de sik, het golvende haar en de cowboy outfit. S. F. stak het kanaal over met een 'kiteboat'
Ík kom het op 11 augustus in Amsterdam nog eens dunnetjes overdoen.
De camera in de mast registreert de bewegingen in de boot, de camera in de vlieger ook maar dan vanuit een hoger perspectief, als alles meezit met het weer. De volgboot heeft ook een cameraman en Wim Kok aan boord.
Fotomateriaal en film worden, samen met het aanwezige publiek donderdag rond half vijf, de getuigenissen van de oversteek. Dus daarna zo snel mogelijk de boel monteren (na de openingsperformance) om het te kunnen laten zien in de NDSM loods.
En dan aan wal, en binnengehaald worden als een held, alsof er nog nooit een vliegtuig heeft gevlogen.

Het avonturierschap van beide mannen, de legendes die ze zijn geworden, zijn denk ik aanleiding om ze in mijn kunstenaarschap te betrekken. Het 'mezelf verplaatsen in een ander' kwam ik al eerder tegen in mijn Aardappeleterproject uit 2004 en Jonge Onderzoekerproject uit 2003, waarin ik ook steeds een soort mannetje ben met zijn eigenaardigheden en neigingen. Het patatbakken in de Aardappeleter ging op een gegeven moment zover dat ik de beeldende kunst ervan niet eens meer zag.
Daar wordt het dus wel heel spannend.
Nu ga ik de figuren S.F. Cody en W. F. Cody gebruiken om aan al dat gevlieger en ge-vaar en gefilm en toneelstukjes een personage toe te voegen, die weer een personage imiteert, die weer na te doen, te imiteren, maar ook mezelf te spelen of hun of beide, of de onmogelijkheid hiervan. Lees ik gisteren terwijl ik aan het voorbereiden ben op een boot, dat SF Cody uit 1867 is. Ik ben uit 1967, dat kan toch niet iets betekenen?

De procedure: roeien als ik in de verkeerde richting ga, de vlieger de boel de verkeerde kant optrekt of anders gek gaat doen. De zwaarden of roeren kunnen worden gefixeerd in een bepaalde stand om hoogte te lopen, je vaart dan niet alleen voor de wind maar kunt halve wind varen.
De hoed en pruik moeten niet afwaaien.'

Bron: Briefwisseling Arjen Boerstra - Annette Palstra

Tekst samengesteld door Annette Palstra

Letter from Boerstra to the organisors of North 2


Bron Source: www.arjenboerstra.nl